Italien, Kroatien eller Frankrig

Jeg ved ikke, hvordan du har det med at campere. Selv har jeg haft både gode og dårlige oplevelser. De fleste har været rigtigt gode. Faktisk har det kun været en enkelt campingferie, der var dårlig. Men det var kun på grund af vejret og mit dårlige humør.
I de sidste 20 år har jeg været på campingferie. Og det har været skønt 19 gange. Den første gang var jeg på camping i Italien sammen med mine forældre. Jeg var 14 år gammel. Jeg mødte min første kæreste på den ferie. En sød dreng. Smuk som en gud. Og så omsorgsfuld. Han bragte mig altid koldt vand, når vi skulle mødes på stranden. Af en eller anden grund, så brød mine forældre sig ikke om, at jeg så ham. Så da vi skulle hjem til Danmark efter 14 dage i Italien, måtte jeg sige farvel til ham. Jeg havde håbet, at vi kunne vende tilbage til det vandland, der lå tæt på – men nej.

Vi blev gift…

Vi udvekslede dog adresser, og vi skriver stadig sammen den dag i dag. Han er blevet gift for nogle år siden. Har 2 små børn og arbejder i den lokale forvaltning. Selv er jeg også blevet gift. Med en dejlig mand, som passer godt på mig, og som jeg vil gøre alt for. Vi har 3 børn. De er ved at blive store nok til, at vi kan tage dem med på camping. Og vi har faktisk talt om at tage på camping i Kroatien, hvorfra min første kæreste kom. Vi kunne godt tænke os at se hans land. Og møde ham. Især jeg vil gerne møde ham og hans familie. Det kunne være sjovt at se, om vi kommer lige så godt ud af det med hinanden, som vi tror, at vi kan.

Smukke campingpladser i Frankrig

Jeg mødte min mand, da jeg var på ferie sammen med en veninde. Vi havde ingen penge til at tage på dyre rejser til Asien eller Sydamerika, sådan som det var på mode dengang. Så vi tog på camping i Frankrig og vi fandt de smukkeste campingpladser i Frankrig. Vi lejede et telt og fik et job som chauffører. Vi skulle køre en lejet bil til Frankrig. Efter 14 dage fik vi besked på, at vi skulle køre en bil derfra til Tyskland. På den måde havde vi (næsten) gratis transport. Vi skulle bare køre bilerne. Og så sørge for en togbillet fra Tyskland hjem til Danmark. Nemt, når man er 22.

Ferie fører til så meget

Men det var altså på den ferie, at jeg mødte min mand. Han var på camping sammen med nogle af sine studiekammerater. Vi blev forelsket i hinanden, gift og har i dag en dejlig familie. Vi taler ofte om vores eventyr dengang. Inden vi fik børn, tog vi hvert år på campingferie. Det er noget, vi sætter stor pris på. Og vi savner bilferien. Vi kan lide nærværet til de andre, som også er på pladsen. Og vi sætter pris på, at alle mødes på lige fod. En campingferie lærer dig virkelig at sætte pris på de mennesker, du møder, for det, de er – ikke for det, de har eller siger – netop fordi du ikke vil skjule dig selv bag et hotelværelses vægge.

De senere år har vi i den grad fået øjnene op for at holde ferie på Bornholm – der er bare så dejligt!